Wat gaan we leren in stamgroep 1/2B

Let op: Woensdag 15 maart 2017 afsluiting Thema Kunst. Verdere info volgt nog!

Beste ouder(s),

De komende periode werken we in de groep met het anker ‘Kunst’ van Schatkist. In dit anker leren we over kunst, kijken we naar kunst en ontdekken we dat iedereen een andere voorkeur voor kunst kan hebben. Ook praten we over ‘kunst of geen kunst’ en over het museum.

Wat beleven we met Pompom?

Oei, Pompom heeft samen met Loeloe een tekening gemaakt op een schilderij dat oma aan het schilderen was. Pompom en Loeloe dachten dat oma blij zou zijn, maar ze vond het helemaal niet leuk. Pompom heeft er natuurlijk erg veel spijt van en wil een nieuw kunstwerk voor oma maken. Maar hij heeft geen idee hoe hij dat aan moet pakken. Hij weet nog niet zoveel van kunst. Samen met de kinderen bekijkt hij allerlei kunstvormen en de kinderen proberen van alles uit in het atelier. Zo verzamelen we veel kunst. Aan het einde mag oma een kunstwerk uitkiezen. Welke zal ze kiezen?

Wat beleven we met Zoem?

Zoem komt vrolijk neuriënd binnen. Hij heeft een vliegdiploma! Hij maakt prachtige kunstjes in de lucht. Zoem ontdekt samen met de kinderen wat er gebeurt als je neuriet en als je /n/ zegt. Als je /n/ zegt, voel je het trillen in je neus! We voelen aan de ene kant en aan de andere kant van onze neus. En we kijken ook wat er gebeurt met onze monden. Dat ziet eruit als een kunstwerk! Samen met Zoem gaan de kinderen op zoek naar Nel, want in Nel hoor je ook /n/. En waar mag Nel logeren? In de n-kamer van het bijenhotel natuurlijk!

Wat doen we in de groep?

    • We lezen het ankerverhaal ‘De beste kunstenaar van de hele wereld’. Kunstenaar Marius maakt allerlei kunstwerken voor de koning en de koningin. Maar ze vinden niet alles mooi. Hoe zou dat zijn voor Marius? We praten over gevoelens bij kunst en gevoelens als iemand iets wel of niet mooi vindt wat jij gemaakt hebt.
    • We bekijken foto’s en kunstboeken. Zo maken we kennis met diverse kunstvormen en met de materialen die kunstenaars gebruiken. We maken zelf ook kunst door te schilderen, te kleien en te knutselen. Overal is kunst te zien!
  • We leren en oefenen de regels: “Praat duidelijk en rustig aan, dan kan iedereen jou verstaan” en “Als jij praat, kijk ik je aan. Zo kan ik je goed verstaan”. Oefenen jullie thuis mee?
  • Als afsluiting richten de kinderen een tentoonstelling in. We hebben daarbij sokkels nodig om de kunstwerken van de kinderen op te zetten. Kunt u ons daarbij helpen? Denk bijvoorbeeld aan blokken hout of een kookstandaard. U krijgt van ons nog een uitnodiging om te komen kijken. De datum staat al wel vast: Woensdag 15 maart.

 

 Kunst in de klas

Pompom wil zelf een kunstwerk voor oma maken. Hij vraagt zich af hoe dit moet. Samen met de kinderen ontdekt hij dat elk kunstwerk anders is en dat elke kunstenaar op een eigen manier en met ander materiaal werkt. Maar hoe doe je dat dan? We gaan op zoek naar voorbeelden en we gaan zelf aan de slag! We maken er een mooie tentoonstelling van. U komt toch ook kijken?

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

Een kijkje nemen in de groep

  • We maken op veel plaatsen kunst in onze klas. Komt u samen met uw kind eens kijken? Uw kind heeft vast iets gemaakt dat op de tentoonstelling staat. Laat hem of haar vertellen hoe het kunstwerk gemaakt is. Of kijk eens hoe wij lijsten maken. Onze schilderijen krijgen er een mooie plaats in!

 

 Samen praten

  • Ga samen op zoek naar een kunstwerk in huis. Wie heeft het gemaakt? Wanneer is het gemaakt of wanneer heeft u het gekocht of gekregen? Met welke reden? Vertel er eens over. Praat daarna met uw kind over het materiaal en jullie mening over het kunstwerk. Als het mogelijk is, mag uw kind het kunstwerk op school laten zien (of een foto van het werk).
  • Haal een boek over kunst voor kinderen in de bibliotheek , bijvoorbeeld ‘ Het kleine Rijksmuseum’ van uitgeverij Querido. Bekijk de kunstwerken. Waar is het kunstwerk van gemaakt? Van welke kunstenaar is het kunstwerk? Wat is er bijzonder aan? Ontdek samen jullie voorkeuren.

Samen doen

  • Maak samen een mooi en origineel schilderwerk. Gebruik hiervoor waterverf (eventueel verdund met water) een penseel en een rietje. Laat met een penseel een flinke druppel verf op het papier vallen. Laat uw kind de druppel voorzichtig met een rietje over het papier blazen. Als uw kind dit vanuit meerdere hoeken doet, ontstaat er een leuk effect. Wanneer de druppel ‘op’ is, laat u een tweede druppel (in een andere kleur) vallen. Uw kind blaast deze ook over het papier. Nadat de verf opgedroogd is, kunnen jullie samen kijken wat het is geworden. Is het schilderij klaar? Uw kind kan er met stift iets bij tekenen of het schilderij zo laten. Tip vooraf: plak het papier met plakband vast aan de tafel of een placemat, zodat het niet weggeblazen wordt!
  • Kijk samen in een boekhandel eens naar kaarten in een kaartenrek. Zien jullie hier kaarten met afbeeldingen van kunstwerken tussen zitten? Zoek samen een schilderij of een standbeeld. Wat zie je en wat vinden jullie er van?

 

 Van thuis naar school

  • Maak samen kunst op een stevig A4, om op te hangen. Bespreek met uw kind wat hij of zij wil maken en hoe uw kind dit aan wil pakken. Gebruik verf, papier, stift, wasco of iets anders. Om op ideeën te komen kunt u samen met uw kind kunstwerken van een museum (op internet) bekijken (of zoek in google afbeeldingen eens op knutselen-kunstwerk-kind). Laat uw kind de eigen fantasie gebruiken. Als het kunstwerk klaar is kan uw kind er een mooie lijst omheen maken. Bijvoorbeeld door aan de zijkant macaroni te plakken en deze goud of zilver te schilderen. Of door gekleurde stroken aan de zijkant te plakken die samen een mooie lijst vormen. Geeft u het werk mee naar school? Uw kind mag ergens de naam van de kunstenaar opschrijven (of ‘krabbelen’). Want een kunstenaar plaatst altijd ergens een handtekening! In de klas geven we deze een mooie plaats en praten we er met elkaar over.

 

 

Van 9 januari t/m 3 februari  2017                                                                                                                                                                                                  

Beste ouder(s),

De komende periode werken we in de groep met het anker ‘Gezondheid’ van Schatkist. In dit anker leren we over gezond zijn en gezond blijven. We willen later groot en sterk worden, maar hoe doen we dat?

Wat beleven we met Pompom?

Oh, Pompom is een beetje misselijk. Hij heeft iets gedaan waarvan hij dacht dat hij er groot en sterk van zou worden. Maar oei, dat is niet zo! Hoe wordt hij beter en blijft hij gezond en fit? En hoe wordt hij dan groot en sterk? De kinderen gaan Pompom helpen. Met Pompom en zijn oma praten we over een goed ontbijt, jezelf goed verzorgen en weer beter worden.

Wat beleven we met Zoem?

Zoem gaat met tante Aaf en Loeloe schaatsen. Op het puntje van de schaats van Loeloe glibbert Zoem de bij mee over het gladde ijs. Gezellig onder de bogen schaatsen. Het zijn er wel zes! Dat ziet Pompom ook wel zitten. Maar ‘Aa!’, Pompom valt op zijn billen! ‘Aa! Dat doet pijn’. Zoem en Pompom ontdekken samen met de kinderen hoe /aa/ klinkt en wat er met je mond gebeurt als je /aa/ zegt: die staat wijd open! Ze voelen en kijken naar de letter <aa> maar het helpt Pompom niet. Hij heeft nog steeds pijn. Gelukkig weet tante Aaf wel raad om Pompom weer beter te maken. De kinderen maken samen met Zoem een gezond wondermiddel voor hem met heel veel /aa/-woordjes. Nu wil Pompom wel terugschaatsen, zeker als hij die schaatsbaan ziet van de kinderen. Wat een mooie bogen hebben ze getekend! 

Wat doen we in de groep?

  • We lezen het ankerverhaal ‘Tom Andersom’ (geschreven door Sunna Borghuis, met illustraties van Johan Klungel). Tom doet van alles andersom. Dat kunnen wij ook! We oefenen dit in de speelzaal.
  • We praten over ons ontbijt en vertellen wat we graag eten. Na het ontbijt moeten we onze tanden poetsen. Hoe doen we dat? We bekijken en oefenen dit. We helpen ook Pompom zijn tanden te poetsen.
  • We praten verder over ziek zijn, vallen en stoten. We leren hoe een doktersonderzoek gaat en wat een ambulance is. Je ziet ons vast met een verbandje of een pleister lopen. Gelukkig is het niet echt.

Au!

Au! Pompom is gevallen! De kinderen leren hoe ze Pompon en elkaar kunnen troosten met behulp van de klassenregel: Heb je pijntjes of verdriet? Kom, ik troost je. Huil maar niet. Pompom moet naar het ziekenhuis en wordt onderzocht. Hij moet een foto laten maken van zijn arm, een röntgenfoto. Daarna verzorgen we Pompom. De kinderen leren hoe ze zelf een patiënt kunnen onderzoeken in het ziekenhuis in de klas. Gelukkig maken we elkaar weer beter. 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?                                                

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

Een kijkje in de groep

In de huishoek doen we alsof we ontbijt voor Pompom maken. Uw kind mag hiervoor van thuis spullen en lege dozen mee naar school nemen. Denk bijvoorbeeld aan een doos voor

  • crackers, een lege mueslidoos of een leeg melkpak. Misschien hebt u ook nog een lege en schone pindakaaspot? Kom samen met uw kind eens kijken welke ontbijtjes wij maken en welk ontbijt uw kind lekker vindt.
  • Oei, er is iemand ziek geworden of misschien wel gevallen. Kom samen met uw kind maar eens kijken. Gelukkig kunnen we iedereen beter maken in het ziekenhuis of met een recept van de apotheek. Het is fijn als uw kind spullen van thuis mee naar school mag nemen voor in het ziekenhuis of voor in de apotheek in de klas. Denk bijvoorbeeld aan verband, pleisters, lege doosjes, potjes en flesjes of een pipet, een weegschaal en schone, lege (crème)tubes. 

Samen praten

  • Lees samen met uw kind boeken over bijvoorbeeld een bezoek aan de dokter of het ziekenhuis. Praat er daarna samen over.
  • Kijk samen eens op een website van een ziekenhuis. Vaak staan hier filmpjes, foto’s en interessante weetjes op. Praat samen over het ziekenhuis. Welk ziekenhuis is bij jullie in de buurt? Zijn jullie er al eens geweest?

Samen doen

  • Gezond eten is belangrijk. Maak samen met uw kind een gerecht klaar met alleen maar gezonde producten. Maak er iets feestelijks van. Bijvoorbeeld een bakje met wortelen, komkommer, tomaat, bloemkool en paprika. Kinderen vinden het vaak erg leuk om kleine stukjes groente met een prikker te eten. Of kunnen jullie een gezichtje maken met de groente op je bord? Leuk, lekker en gezond!
  • Bekijk samen het medicijnkastje of de EHBO-doos. Wat zit er allemaal in en waarvoor is het? Laat aan uw kind zien hoe je een verbandje aanbrengt en laat uw kind dit ook eens bij u proberen. Plak ook bij elkaar een pleister op. Laat zien dat u pijn hebt en dat het weer overgaat als uw kind u heeft verzorgd.
  • De knuffel van uw kind is ziek! Maak samen een rustig plekje vrij waar de knuffel kan liggen. Maak bijvoorbeeld een bed van kussens. Uw kind is de dokter van de knuffel. Vraag aan de knuffel wat er aan de hand is en bespreek met de dokter wat er nodig is om de knuffel beter te maken. Leg bijvoorbeeld flesjes, lepels, lege doosjes, verband, pleisters en een notitieblokje bij het bed van de knuffel. Er komen vast meer zieken die door de dokter geholpen moeten worden!
  • Samen met uw kleuter thuis oefenen wat hij op school leert? Kijk dan eens op zwijsen.nl/thuisoefenen.

Tot en met 5 december werken wij aan het :

Afbeeldingsresultaat voor feest van sinterklaas

Rondom dit thema hebben we diverse reken- en taalactiviteiten
en natuurlijk niet te vergeten de pieten klim- en klauteroefeningen.

 

Beste ouder(s)/verzorger (s),

 

De komende weken werken we in de groep aan het anker ‘Uitvinden’ van Schatkist. Pompom heeft namelijk bedacht dat hij uitvinder wil worden. Daarmee hoopt hij net zo handig en slim te worden als zijn grote buurjongen Tim. Pompom droomt van een uitvinding waarmee hij kan vliegen. Iets wat sneller vliegt dan Zoem en verder dan oma’s tuin: zijn eigen turbovliegtuig! Hij hoopt dat de kinderen hem daarbij willen helpen. Samen met Pompom maken de kinderen een ontwerp voor het turbovliegtuig.

 

Wat doen we in de groep?

  • We leren hoe we materialen aan elkaar vast kunnen maken, door bijvoorbeeld te verbinden met touw, tape en door te knopen.
  • We vinden uit hoe je een stevige hut kunt bouwen door materialen te verbinden.
  • We ontdekken dat je een zware kist, zoals de schatkist, kunt verplaatsen door te duwen, trekken, slepen, heffen en hijsen.
  • We ontdekken dat als je ergens omheen of overheen wilt kijken, je dit ook met een spiegel kunt doen. Dat is spannend! Ook bedenken we hoe we over een schutting kunnen komen door kosteloos materiaal te gebruiken. Komt u eens kijken welke oplossingen wij hebben bedacht?
  • We maken papieren vliegtuigen en onderzoeken welk vliegtuig het verste vliegt. We meten dit en bedenken waarom het ene vliegtuig verder komt dan het andere vliegtuig.

 

Wat beleven we met Zoem? We doen samen met Zoem een vliegtuig na: v, v, v. Als je /v/ zegt voel je je lippen trillen. We kijken bij elkaar en in de spiegel om te zien wat er met je lippen gebeurt. Je voelt de /v/ trillen in je keel en je bovenste tanden steunen op je onderlip. Als je hard blaast dan voel je de lucht tussen je lippen door naar buiten stromen: v, v, v, net als een vliegtuig!

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

Een kijkje in de groep

  • Donderdag 10 november om 14.45 uur bent u van harte welkom om een kijkje te komen nemen in de klas van uw kind.

 

 

Samen praten

  • Ga in huis op zoek naar een voorwerp of apparaat dat uw kind niet kent. Laat uw kind fantaseren over deze uitvinding. Waarvoor is het gemaakt? Wat kun je ermee doen? Hoe zou deze uitvinding heten? Vertel tot slot wat het is en laat zien hoe u het gebruikt. Vinden jullie het een slimme uitvinding? Geef uw kind de ruimte om te praten. Als u vragen stelt, stel dan open vragen en vragen ter verduidelijking.

 

Samen doen

  • Bouw samen een hut. Bedenk vooraf waar jullie de hut gaan bouwen en welke materialen er nodig zijn. Het is leuk als de hut op een plaats wordt gebouwd waar deze een tijdje kan blijven staan. Uw kind heeft er dan nog langere tijd plezier van.
  • Ga samen op zoek naar voorwerpen die beginnen met de letter V. Neem het mee naar school.
  • Ga samen op pad met een spiegel. Lukt het jullie om om een hoek te kijken of over een schutting heen? Kunnen jullie ook achter de bosjes kijken? Tot hoe ver wel en wanneer word je gezien?
  • Maak van kosteloos materiaal een vliegtuig. Lukt het om het vliegtuig te laten vliegen? Wat moet je daarvoor doen?

 

Veel plezier!

Groetjes van alle kleuterjuffen